Mobilitná stáž Erasmus+
Schválený projekt Erasmus+ pod názvom „Odborná stáž zdravotníckych asistentov ako príprava pre európsky trh práce“ sa kvôli šíreniu pandémie COVID - 19 nemohol zrealizovať ani s novým partnerom v Českej republike v meste Havlíčkův Brod v termíne od 04. 04. 2021 – 17. 04. 2021. Národnú agentúru SAAIC sme o tom informovali a požiadali o súčinnosť pri ukončení projektu. Projektový tím urobil všetko pre to, aby sa stáž mohla realizovať, žiaľ klesá záujem o stáž zo strany žiakov a rodičov. Riziko nákazy je vysoké, nakoľko by žiaci na stáži pracovali v zdravotníckych zariadeniach. Dúfame, že v budúcnosti bude priaznivejšia situácia pre projektovú činnosť.
projektový tím školy
Školský život nám ovplyvňuje pandémia
Keď sme sa začiatkom októbra minulého roka dozvedeli, že z dôvodu zhoršenia pandémie SARS-CoV-2 (COVID - 19), budeme opäť pokračovať vo výučbe v online svete, tak sme sa tomu potešili, aj keď sme už mali nejaké skúsenosti z minulého školského roka. Skoré ranné vstávanie, ponáhľanie sa z domu na autobusovú zastávku, či vlakovú stanicu sa zmenilo na kontrolu WI-FI signálu, funkcie kamery a mikrofónu, stavu batérie smartfónu, či notebooku a skontrolovanie si prihlasovacích údajov do aplikácií, ktoré nám umožňujú byť na online hodine, v kontakte s učiteľmi a spolužiakmi, ak samozrejme nezlyhá technika. Často nás trápi odpájanie z hodiny alebo zamŕzanie obrazovky spôsobené slabým signálom, výpadky elektriny, či nefunkčnosť IT techniky. Na online hodinách vznikajú však i komické situácie, napr. ak si zabudneme vypnúť mikrofón alebo kameru, tak potom je to zábavné pre spolužiakov, ale aj pre učiteľov. Pomocou tejto formy výučby však prichádzajú pre nás nové skúsenosti, zručnosti a zároveň nás online svet učí predvídať, improvizovať a mať pripravené aj záložné riešenia.
Dištančné vzdelávanie nám s menšími prestávkami prebieha už viac ako rok, stalo sa pre nás pomaly rutinou, no aj tak nám to nenahradí ,,reálny život v prostredí školy,‘‘ najmä kontakt so spolužiakmi a učiteľmi. Jediné pozitíva online sveta sú viac času na učenie a dlhší spánok, keďže nemusíme cestovať do školy, lepšie stravovacie návyky a menej stresu. Študujeme na škole, v ktorej je veľmi dôležitá praktická výučba, čiže negatívom sú pochopiteľne chýbajúce manuálne zručnosti, ktoré si momentálne nevieme reálne zdokonaliť alebo pomocou učiteľov vylepšiť tie, ktoré sme sa už prezenčne naučili.
Veľa vecí sme sa museli naučiť chápať samostatne, no napokon dúfame, že pandémia sa čoskoro aspoň zlepší a my sa budeme môcť vrátiť späť do nášho bežného „školského života.“
Martina Mocíková, II. PSS
Povedz to nahlas!
Klimatickú krízu, ktorá dominuje v súčasnom svete nezastavila ani pandémia koronavírusu. Ba naopak, jej riešenie si vyžaduje čoraz naliehavejšiu rétoriku. Vedia to aj naši žiaci, ktorí túto tému vnímajú veľmi citlivo a vedia, že konať sa musí teraz a nie inokedy. Na hodinách biológie mnohí predložili svoje názory, postoje aj riešenia globálnych problémov sveta. Práce žiakov boli výborné, názory často prekvapivé, veľmi úprimné a odhodlané veľa zmeniť. Bola by škoda ich hlas nevyužiť a nešíriť ho ďalej. Za našu školu sme sa rozhodli poslať prácu našej žiačky Sabíny Oršovej z I. A (.pdf) do projektu „Povedz to nahlas!“, ktorý chce počuť, poznať a pochopiť, ako študenti vnímajú problémy životného prostredia. Pretože každý jeden hlas sa počíta. Najzaujímavejšie príbehy sa stanú súčasťou divadelnej inscenácie NAHLAS, ktorú pre stredné školy pripravuje Divadelné centrum v spolupráci s CEEV Živica. Ak chceš, aby bolo počuť aj tvoj hlas, zapoj sa a pošli svoj príbeh do 10.4.2021 na This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..
Smer SZŠ-EK Nové Zámky! - Irány az újvári Egészségügyi!
Stredná zdravotnícka škola – Egészségügyi Középiskola, Pod kalváriou 1, Nové Zámky realizuje od 1. 1. 2020 do 31. 3. 2021 projekt s názvom Irány az újvári Egészségügyi! - Smer SZŠ-EK Nové Zámky!, ktorý je zameraný hlavne na rozvoj odbornej knižnice v maďarskom jazyku a propagovanie študijného odboru praktická sestra s vyučovacím jazykom maďarským. Projekt zahŕňa súťaž v oblasti histórie medicíny pre žiakov základných škôl s vyučovacím jazykom maďarským. Projekt je podporovaný organizáciou Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.
Az érsekújvári Stredná zdravotnícka škola – Egészségügyi Középiskola, Pod kalváriou 1, Nové Zámky 2020. január 1. és 2021. március 31. között valósítja meg Irány az újvári Egészségügyi! elnevezésű projektjét. A támogatási összeget a magyar nyelvű szakkönyvtár fejlesztésére, valamint az iskola magyar tanítási nyelvű gyakorló nővér szakának népszerűsítésére fordítjuk. A projekt része egy orvostörténeti vetélkedő megszervezése, amelynek célcsoportja az alapiskolák nyolcadik és kilencedik osztályos tanulói. A projekt a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatásával valósul meg.
Netradičná hodina maďarskej literatúry
Žiaci IV. ZAB triedy sa v rámci netradičnej hodiny maďarskej literatúry zúčastnili besedy s docentkou UKF v Nitre, redaktorkou literárneho periodika Fraktál, spisovateľkou a prekladateľkou Jitkou Rožňovou. Podnetom k zorganizovaniu tohto podujatia bol fakt, že po Pavlovi Országhovi Hviezdoslavovi a Ctiborovi Štítnickom práve táto Novozámčanka preložila do slovenského jazyka dielo Imreho Madácha Tragédia človeka. Madách sa narodil na území dnešnej Slovenskej republiky v obci Dolná Strehová. V jeho rodnom kaštieli je dnes zriadená výstava venovaná spomínanému dielu, ktoré je povinným čítaním pre žiakov stredných škôl s vyučovacím jazykom maďarským. Na hodine odznelo, že čítanie tohto diela môže byť poňaté aj ako celoživotná výzva, keďže sa v ňom hľadajú odpovede na základné otázky ľudstva, ktoré sú v každej etape života človeka iným spôsobom aktuálne. Slovenský preklad je jazykovo v značnej miere aktualizovaný, preto je pre dnešného čitateľa oveľa zrozumiteľnejší ako pôvodný jazyk 19. storočia. Aj preto odporúčame všetkým, aby si toto dielo prečítali. Zúčastnení žiaci dostali od Jitky Rožňovej zaujímavú úlohu, o ktorej splnení vás budeme ešte informovať.
Az érsekújvári Egészségügyi Középiskola IV. ZAB osztályos tanulói 2021. március 19-én, pénteken rendhagyó irodalomóra részesei lehettek. Az újvárban élő Rozsnyó Jitka egyetemi oktató, lapszerkesztő, költő és műfordító látogatott el hozzánk. Az óra apropóját az adta, hogy Pavol Országh Hviezdoslav és Ctibor Štítnický után legújabban ő fordította szlovák nyelvre Madách Imre örökérvényű művét, Az ember tragédiáját. Sokat megtudhattunk vendégünk szerteágazó munkásságáról, valamint a műfordítói munka szépségeiről és nehézségeiről. Szó esett arról is, miért aktuális ma is a Tragédia, és mit adhat annak újraolvasása különböző életkorokban és élethelyzetekben. Az óra végén egy érdekes feladatot is kaptak a diákok, amelynek az eredményéről, reméljük, hamarosan beszámolhatunk.
ozio_gallery_nano
PaedDr. Katarína Lukácsová
15. marec
Ľudia maďarskej národnosti po celom svete si každoročne 15. marca pripomínajú udalosti revolúcie a boja za slobodu v rokoch 1848-49. Žiaci II. PSM triedy pripravili pre učiteľov, pracovníkov a žiakov našej školy kultúrny program v online priestore. Prostredníctvom prezentácie, rozprávania, prednesu ikonických básní a hudby sme spoločne mohli prejsť významnými medzníkmi revolúcie, uctiť si pamiatku marcovej mládeže a tiež si pripomenúť sled udalostí až do Világosu 13. augusta 1849.
Iskolánkban is megemlékeztünk az online térben a március 15-i nemzeti ünnepről. A II. PSM osztály tanulói méltó műsort készítettek az iskola magyar ajkú tanárainak, dolgozóinak és diákjainak. Az ünnepi megemlékezés keretében újra végigjárhattuk a márciusi forradalom helyszíneit, leróhattuk tiszteletünket a márciusi ifjak emléke előtt, meghallgathattuk a forradalom ikonikus verseit és a Tizenkét pontot, valamint a zene is segített megidézni a forradalom és szabadságharc szellemét. A műsor végén a résztvevők beírhatták nevüket vendégkönyvünkbe, vagy rövid üzenetet hagyhattak. Szép és méltó megemlékezés részesei lehettünk. Köszönjük a szereplőknek és a résztvevőknek.
PaedDr. Katarína Lukácsová
Čitateľská gramotnosť v maďarskom jazyku
Žiaci II. PSM a IV. ZAB triedy sa v rámci rozvíjania čitateľskej gramotnosti v maďarskom jazyku mohli vo februári zúčastniť zaujímavej súťaže. Náročné texty pochádzali z oblasti svetovej a maďarskej literatúry a boli prispôsobené účelom súťaže a vedomostnej úrovni žiakov. Účastníci riešili úlohy cez portál EduPage. Výsledky môžete vidieť nižšie.
A II. PSM és IV. ZAB diákjai a februári hónap folyamán szövegértési vetélkedőn vehettek részt. Az igényes és a verseny céljainak és a diákok tudásszintjének megfelelően átdolgozott szövegeket és a hozzájuk tartozó feladatokat a diákok az EduPage-en olvashatták és oldhatták meg. Az eredmények a következők:
II. PSM:
1. Nikoleta Hrebíňová, Dorotea Palusková, Monika Vargová
2. Zuzana Zábradiová
3. Carmen Bartal
IV. ZAB:
1. Natália Szőllősiová
2. Nikoleta Jakabová
Všetkým účastníkom blahoželáme!
Minden résztvevőnek gratulálunk!
PaedDr. Katarína Lukácsová
Späť v škole
Už dlhé mesiace nás študentov drží „lockdown“ medzi stenami domova. Všetci dobre vieme, že odborné školy ako napríklad naša, boli dlhú dobu nedocenené, pretože nie sú známe len vedomosťami, ale hlavne zručnosťami, ktorými sa prezentujeme, sú pre nás nevyhnutné. Mnohí si v tejto dobe uvedomili, že nebyť nás, nemal by sa o nich kto starať v ťažkých chvíľach.
No aj napriek všetkým obmedzeniam sme aspoň niektorí dostali možnosť vrátiť sa do školy, síce nie na všetky vyučovacie hodiny, ale iba na tie odborné. Tretie a štvrté ročníky našej Strednej zdravotníckej školy mali možnosť si na dva týždne vyskúšať opätovné chodenie do školy. Napriek tomu, že sme boli rozdelení na malé skupiny a nevideli sme všetkých svojich spolužiakov, mali sme radosť a pocity nostalgie po celý deň. Aj vďaka len krátkemu času opätovne strávenému v škole, sme si mnohí overili svoje vedomosti, potvrdili svoje zdatnosti a veľa toho, čo sme počas dištančnej výučby nevedeli pochopiť, sa akoby zázrakom dostalo do našich rúk i hláv. Nie jedného študenta, keby ste sa opýtali, ako berie tie hodiny znova strávené v škole, by vám odpovedal: “naučil som sa toho viac ako inokedy”. Možno nám mnohým pomáhal aj pocit eufórie z návratu do známeho, z návratu do miesta/budovy, kde sme sa tak zabávali, ba i bojovali o dobré známky. Napriek všetkým obmedzeniam týkajúcich sa udržania dezinfekcie a čistoty prostredia bolo pre mnohých z nás milé a prijateľné vrátenie sa. Osobne by som ho nazvala “ZÁŽITKOM”, zaujímavé ako sa voľakedy bežná vec (chodenie do škôl) stala niečím novým, nostalgickým, zážitkom ....
Ivona Zahoranová, III. A